donderdag 29 mei 2014

verslag eerste nacht van de woordvoerder

Op maandag 28 april 2014 vond bij VOKA in Brussel de eerste Nacht van de Woordvoerder plaats.
Gastspreker was Jeroen Wils. In zijn toespraak 'Woordvoerders, een uitstervend ras?', hield hij een warm pleidooi voor een nieuwe invulling van de job van woordvoerder.



verslag door Gianni De Muynck

Als student Communicatiemanagement aan de Howest in Kortrijk, kon ik op dit evenement aanwezig zijn. Niet zomaar een evenement, neen, eentje speciaal voor professionele woordvoerders. Een vak waar ik nota bene momenteel voor studeer, stel je voor!

Fronsende wenkbrauwen bij diegenen met wie ik die avond heb gesproken. 'Woordvoerder? Kun je daar tegenwoordig al voor studeren?', vroegen ze zich allen af. Een unieke opleiding volgens de school, maar slechts met een aantal studenten die je op één hand kan tellen. Niet echt een sexy opleiding dus, tot je stilstaat bij het feit dat woordvoerders wel degelijk van nut zijn. 'Een uitstervend ras?', denk je dan. Wel inderdaad, ook gastspreker Jeroen Wils (bekend van o.a. 'de kroongetuigen' op VTM) stelt zich die, toch wel, verontrustende vraag. Je zal snel begrijpen waarom.

In een pleidooi voor een andere invulling van de job van woordvoerder, staat Jeroen Wils stil bij enkele boeiende facetten waar wij als klankborden mee te maken krijgen. De taken van een woordvoerder in 2014 zijn serieus geëvolueerd ten opzichte van die van zijn of haar collega, pakweg tien jaar geleden.

Probeer eens te formuleren wat een woordvoerder doet. Ik doe alvast een verdienstelijke poging door hem of haar te bestempelen als de megafoon van een organisatie, bedrijf of persoon.

Toch is het meer dan dat alleen.

Jeroen Wils verwoordde het zo: 'Woordvoerders zijn vaak evenwichtskunstenaars. Koorddansers tussen de zuigende kracht van de media en het gebrek aan kracht van de opdrachtgever'.

En toch werden deze communicatieatleten in snelheid en transparantie gepakt door de sociale media, zoals Facebook en Twitter. Letterlijk 'het woord voeren', leek te vervallen in het niet. Toch doen woordvoerders zoveel meer dan enkel en alleen informatie aanleveren en mensen te woord staan.

Woordvoerders verzamelen ook informatie en doen eigenlijk het voorbereidende werk voor de journalist. Ikzelf heb een Bachelor Journalistiek op zak en weet dus maar al te goed dat de journalist vertrouwd is met de formule 'copy + paste'. Toch is de lijn tussen de woordvoerder en de journalist zeer dun. Ze maken allebei een nieuwswaardig verhaal met de content die beschikbaar is.

Ik kom onherroepelijk uit bij Brand Journalism of bedrijfsjournalistiek. Content marketing of het puur herkauwen van advertenties is niet langer de norm. Val daarom op in de grijze massa met een eigenzinnig verhaal dat nieuwswaardig is, maar ook inspirerend of zelfs grappig kan zijn. Niet echt een evidente opdracht als je het mij vraagt.

De sleutel ligt in handen van de bedrijven. Willen zij hun marketing een boost geven, dan werven ze beter een journalist aan die intern kan graven en zoeken naar een schat aan verhalen met nieuwswaarde. Journalisten hebben net dat fingerspitzengefühl om de verhalen aan de man of vrouw te brengen.

Laat dat een gouden tip zijn voor de woordvoerders. Wij kennen de journalistiek door en door en kunnen als een ware speurder de verworven content in een verhaal gieten en verspreiden via het juiste platform. Hiervoor kunnen we een beroep doen op de sociale media en de essentie op een transparante manier loslaten op het nieuwsverslaafde publiek.



Een goede woordvoerder heeft meerdere troeven in handen. Zo slaagt hij of zij er telkens weer in om een crisis om te buigen naar een opportuniteit, van angst naar een houvast. Wie gehuld blijft in stilzwijgen, krijgt vroeg of laat de rekening gepresenteerd. Sla daarom een brug naar je publiek, sloop die muren en blink uit in deskundigheid. Zo bouw je een reputatie en vertrouwensband op.

Tot slot houdt Jeroen Wils nog een pleidooi om woordvoerders een rol van betekenis te laten spelen in de marketing van bedrijven. Tonnen geld worden besteed om producten aan de man te brengen. Het gevolg is dat artikels meer een promotiemiddel zijn geworden dan een middel om aan onze informatiebehoefte te voldoen. Hier kan de woordvoerder aan meewerken.

Je ziet dat het vak van woordvoerder meer inhoudt dan de term doet uitschijnen. Hij of zij is thuis in de wereld van journalistiek, heeft dossierkennis, is een expert voor zijn of haar vakgebied, speurt naar goede verhalen en staat het marketingteam bij.

Je kan de integrale toespraak van Jeroen Wils 'Woordvoerders, een uitstervend ras' nalezen op zijn blog bepublic

Gianni De Muynck is student Communicatiemanagement - optie woordvoerder aan de HOWEST Hogeschool in Kortrijk.

Contacteer Gianni via Twitter @GianniDeMuynck of via Linkedin.

gerelateerde artikelen:
27.02.2013 - Woordvoerders werken voor een baas. Journalisten werken voor hun lezers.

29.05.2014 - Pleidooi voor een nieuwe invulling van de job van woordvoerder




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!