vrijdag 21 juni 2013

Communicatieprofessional verandert van informatieleverancier in verbinder

De kracht van de communicatieprofessional zit in het begeleiden en adviseren van mensen in hun communicatie met anderen.

Meer dan 80% van de communicatieprofessionals ziet coachen en begeleiden, informeren en luisteren als cruciaal voor zijn beroep. De rol van informatieleverancier wordt slechts door 4% van de vakgenoten als meest belangrijk gewaardeerd. Dit blijkt uit een onderzoek van het CommunicatiePanel van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor Communicatieprofessionals en DirectResearch waar 164 communicatieprofessionals hun mening hebben gegeven.
[bron: nieuwsbericht Logeion - 20 juni 2013]

luisteren en dialogeren

Luisteren naar de omgeving en de dialoog aangaan met de doelgroep vinden de leden van het CommunicatiePanel hun belangrijkste werkzaamheden.

De dialoog wordt vooral gezocht in het contact met collega’s en klanten. Social media wordt daarbij slechts door een kleine meerderheid ingezet.

Hoewel bijna alle organisaties social media omarmen gebruiken communicatieprofessionals deze eerder voor het publiceren van content en branding dan om een dialoog aan te gaan.

van informatieleverancier naar verbinder en regisseur

Logeion voorzitter Ron van der Jagt stelt dat de beroepsgroep de beweging maakt van informatieleverancier naar de rollen van verbinder en regisseur. Voor hem komt het traditionele voorlichten en 'zenden' beter in balans met luisteren naar de omgeving. Deze tijd van social media, kritisch publiek en afgenomen vertrouwen vraagt van organisaties veel meer sensitiviteit, responsiviteit en reactiesnelheid, zegt van der Jagt. "Communicatieprofessionals adviseren en ondersteunen de organisatie bij de relatie en dialoog met alle stakeholders."



de rol van regisseur verandert

Voor de toekomst zien communicatieprofessionals de rollen van verbinder en regisseur alleen maar verder groeien. Dat zijn ook de rollen waarbij de meeste communicatieprofessionals zich als een vis in het water voelen.



Volgens van der Jagt is de rol van regisseur echter totaal anders dan voorheen. “Vroeger hadden afdelingen communicatie veelal het primaat op de externe communicatie; geen beleid zonder paragraaf over de voorlichting en geen ander contact met de media anders dan door de woordvoerder. Die tijden zijn wezenlijk veranderd. Dankzij social media is het besef toegenomen dat iedereen in een organisatie communiceert. Het claimen van ‘communicatie’ als een exclusief domein van de afdeling is nu definitief verleden tijd. Dat is geen reden voor ongerustheid. Ik zei het al vaker; communicatie als vaardigheid is voor iedereen, communicatie als vak is voor professionals.”




Lees het volledige rapport 'De Kracht van Communicatie' van auteurs Marieke Gaus en Marvin Brandon, door DirectResearch in samenwerking met Logeion.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!