zaterdag 20 oktober 2012

Waarom jij ook zou moeten twitteren

Twijfel jij ook aan het gebruik van Twitter? Schrikt het "gekwetter in 140 karakters" je af?

Ben je een Facebookverslaafde en spreekt Twitter je niet echt aan?

Heb je ooit een account op Twitter aangemaakt maar staat je profiel er wezenloos bij met nul of slechts enkele tweets?

Dan is het hoog tijd om enkele redenen in overweging te nemen waarom jij ook zou moeten twitteren!

Het werkwoord "twitteren" is opgenomen in de Nederlandse woordenlijst: twitteren, twitterde, heeft getwitterd: 'korte berichtjes van maximaal 140 tekens sturen naar je vrienden op een online sociaal netwerk.'

Het idee voor deze blogpost komt van Reint Jan Renes @ReintJanRenes  Waarom Twitteren jullie niet? . Daarin legt hij uit waarom Twitter belangrijk is: Twitter verbindt, Twitter verdiept, Twitter verbreedt, Twitter versnelt.

Als je mij vraagt waarom ik Twitter, dan kan ik wel enkele redenen aanhalen. Maar die zijn niet belangrijk. Belangrijker zijn de redenen waarom ook jij zou moeten twitteren.

Hieronder worden 10 goede redenen opgelijst. Ze zullen niet allemaal voor jou van toepassing zijn. Twee goede redenen volstaan om jou te overtuigen om toch te starten met Twitter. Doen!

1. Volg Twitter als bron voor breaking news

Twitter is een schitterend medium. Het is een informatiekanaal waarmee je snel berichten de wereld instuurt of snel informatie oppikt. Als je vandaag breaking news wil, moet je op Twitter zijn.

De klassieke media erkennen dit. Hun rol ligt nu in het controleren en dubbelchecken van de berichten en het brengen van achtergrondinformatie via hun eigen media.

Journalisten van de belangrijkste Belgische klassieke media (tv, pers, radio) volgen vandaag nieuws en bronnen op Twitter (FINN - The top 100 most influential Belgian journalists on Twitter 2012).

2. Gebruik Twitter voor non-stop gratis (gecontroleerd) nieuws

Alle Belgische redacties sturen zelf tweets met belangrijke nieuwsberichten. De tweets bevatten meestal een link naar een uitgebreid artikel op hun eigen nieuwssite.

De trend van gratis nieuws is ingezet. Je kan perfect op de hoogte blijven van nieuwsfeiten. Voor uitgebreid commentaar, interviews, achtergrondartikels, reeksen kan je zelf kiezen welke kranten of tijdschriften je leest.

Je kan de ganse dag door met je smartphone of tablet nieuws op Twitter volgen.

3. Gebruik gecontroleerd Twitter voor Public Relations

Journalisten gebruiken Twitter vaker als bron van informatie. Het loont om gericht die journalisten te volgen die over jouw topics of sector schrijven. Misschien beschik je over relevante inhoud over je werk of je sector die mag vrijgegeven worden? Maak afspraken met de woordvoerder of social media manager van je bedrijf.

Journalisten zoeken vaak:

  • contactpersonen in een bedrijf of sector die hen snel op weg kunnen helpen voor een artikel of reportage
  • goede bronnen die berichten kunnen valideren
  • een tussenpersoon die hen kan introduceren.
Je kan hier zeker een nuttige bijdrage leveren. Het verhoogt ook je online reputatie en die van het bedrijf waarvoor je werkt. Maar informeer eerst naar de social media policy of communicatiestrategie als je niet de woordvoerder van je organisatie bent of namens je bedrijf spreekt.


4. Volg de sprekers en paneldiscussies op congressen via de  #

Als je vandaag een congres bezoekt wordt bij aanvang een hashtag # afgesproken. Je kan dan tweets volgen op een Twitterwall op het congres zelf. Je kan die berichten lezen op het grote scherm. Vaak zijn het oneliners of sterke quotes van de spreker aan het woord.

Stuur je zelf ook tweets, dan kunnen congresdeelnemers je input volgen. Vaak is dit een aanknopingspunt tijdens de koffiepauze of lunch om te netwerken en nieuwe mensen te leren kennen.

Kan je niet deelnemen aan het congres, dan kan je toch vanop je werkplek of onderweg via de hashtag het congres "volgen" en zelfs deelnemen aan de discussie (retweet, reply), ook al ben je niet aanwezig.

Deelnemers twitteren vaak links naar presentaties, documenten, websites, ... waarmee je je voordeel kan doen.

5. Deel je kennis met vakgenoten

Tot voor kort was Twitter vooral het speelterrein van marketeers, communicatiespecialisten, informatici, internetspecialisten.

Het aantal type gebruikers en informatiedomeinen breidt constant uit. Je vindt zeker mensen die voor jou relevante informatie delen over je vakgebied of jouw sector. Volg die mensen en maak nuttig gebruik van de informatie die ze delen. Vergeet niet ze af en toe te bedanken met een tweet of een retweet. Ze waarderen dat.

Twitter is laagdrempelig, snel, to-the-point. Ongetwijfeld vind je zelf ook relevante artikels, blogs, websites, videobijdragen, infografieken over je vakgebied, of het nu onderwijs, ruimtelijke ordening, human resources, Het Nieuwe Werken, ICT, arbeidsmarkt of uitzendarbeid is.

Deel die kennis met je volgers, ook al zijn het erbij aanvang maar enkelen. Als je relevante info verspreidt zal je vrij snel een mooie groep volgers opbouwen met wie je in dialoog kan gaan. Een vijftal berichten per dag volstaat. Maar blijf dit volhouden!

6. Toppers zijn direct aanspreekbaar op Twitter

Heb je ooit al gebeld met een CEO van een topbedrijf die je niet kent en daarvoor nog nooit gesproken hebt? Heb je ooit al een e-mail gestuurd naar een keynote speaker van een congres, een topper in je vakgebied?

Waarschijnlijk niet. Er is een drempel om op die manier met die mensen in contact te treden.

Op Twitter kan je die toppers volgen. Ze delen hun kennis en ervaringen met iedereen die hen volgt. Je kan hen een vraag stellen. Je kan antwoorden op berichten die ze versturen.

Laat je niet afschrikken! Als je goede vragen stelt of slimme antwoorden geeft ontspint zich misschien een online conversatie met die topper. En dan krijg je vleugels!

7. Bouw je netwerk verder uit 

Gebruik Twitter om je professioneel netwerk verder uit te bouwen. Online netwerken faciliteert offline contacten.

Omdat Twitter zo laagdrempelig is en je gemakkelijk mensen kan volgen, heb je vrij snel een link om met die mensen in contact te treden. Een aanvraag om te connecteren op LinkedIn verloopt vlotter, want je hebt een aanknopingspunt.

Wanneer je mensen in levende lijve ontmoet, tijdens een congres, een netwerkmeeting of een commercieel gesprek, heb je ook al een gespreksonderwerp als je mekaar volgt op Twitter.

En het hoeft niet altijd over professionele onderwerpen te gaan. Twitter is een sociaal netwerk. Tweeps geven in hun bio aan wie ze zijn, wat ze doen, wat hen bezig houdt, vaak ook waar ze wonen of werken. Dit zijn allemaal aanknopingspunten om met mensen te connecteren.


8. Volg je klanten en leveranciers op Twitter

Klanten spreken over je bedrijf, producten en diensten op Twitter: een schat aan informatie.

Misschien nu nog niet; maar dat komt wel.

Start de dialoog met medewerkers en klanten. Duid ambassadeurs aan in je bedrijf.

Sociale media zorgen voor nieuwe rollen in bedrijven: conversation manager, community manager, social media manager. Maak een persoonlijke overweging; misschien ligt je droomjob in het verschiet!

9. Maak tijd vrij voor Twitter

Druk, druk, druk en geen tijd om er ook nog Twitter bij te nemen? Tijd heb je; het gaat om de keuzes die je elke dag weer maakt en de prioriteiten die je voor je zelf stelt.

Er zijn veel mogelijkheden om het gebruik van Twitter in te passen in je drukke schema:

  • op kantoor, een half uurtje tijdens de middagpauze; je hoeft niet alle berichten van de voorbije uren of dagen door te nemen; soms volstaat het je 'Direct Messages' en je 'vermeldingen' te bekijken. Of gericht enkel de berichten van een vijftal tweeps die je absoluut wil volgen
  • onderweg, mobiel, als je over een smartphone met internetverbinding beschikt. Elke dag zijn er intervallen van 5 à 10 minuten waarop je met je smartphone Twitter kan volgen.
  • thuis, als je na gedane dagtaken nog even online gaat, bijv. om je e-mails te lezen. Maar overdrijf niet!


10. Gebruik Twitter als zender, ontvanger of commentator

Wees jezelf op Twitter. Vervul de rol die je in het echte leven ook opneemt. Ben je vooral een observator, een luisteraar? Het is perfect om dezelfde rol op Twitter op te nemen.

Vind je geen relevante content om te delen op Twitter? Er is niets mis met enkel het volgen van opiniemakers of toppers in je vakgebied.

Na verloop van tijd heb je wat meer zelfvertrouwen en stel je een vraag, antwoord je op een tweet of geef je een commentaar.

Ben je een communicator pur sang, een babbelaar? Start de conversatie!

En ... ga je nu starten met Twitter?

Heb ik je kunnen overtuigen om nu zelf aan de slag te gaan met Twitter?

Wat is voor jou de belangrijkste reden om Twitter te gebruiken?

Laat het me weten in de commentaar hieronder.

In een volgende blog werk ik dan de meest aangehaalde reden verder uit!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!