maandag 23 april 2012

Twitteren in opdracht van vips een goed idee?

Hoe sta jij tegenover het fenomeen dat beroemdheden, artiesten, sportlui niet zelf hun accounts op sociale netwerksites beheren?
We zien recent het fenomeen opduiken van gespecialiseerde bedrijven die voor belangrijke klanten tweets versturen of berichten posten op een Facebookpagina. Vind je dat bekende mensen, vaak met heel veel volgers, zelf hun account moeten beheren of kunnen ze dit werk door anderen laten doen?

Meer en meer beroemdheden zijn of worden actief op sociale netwerken. Vaak hebben ze tienduizenden volgers op Twitter of Facebook. Als je in dergelijke omstandigheden berichten stuurt kunnen die een onvoorziene impact hebben. Voor de fans bieden sociale netwerken de mogelijkheid om "direct" met hun idool in contact te treden, de nieuwtjes van nabij te volgen. Vaak is er de illusie van 'inside information' of een kijkje achter de schermen.
Beroemdheden maken al eens een uitschuiver op die sociale netwerken. Ze houden dan een tijdje "mediastilte", laten zich adviseren door PR-bedrijven of gespecialiseerde bureaus om het beter te doen of nemen soms de drastische beslissing om de account af te sluiten, tot groot ongenoegen van de fans.

gespecialiseerde bedrijven beheren accounts van beroemdheden

Artiesten, voetballers, wielrenners, politici, ... zijn uiteraard vooral met hun vak bezig. En communicatie is ook een vak. De stelregel is dat je je account op sociale netwerken zelf moet beheren, authentiek en eerlijk zijn. Maar wie hier niet zo bedreven in is, er geen tijd wil voor vrijmaken en het wil betalen zou zich kunnen laten bijstaan door een gespecialiseerd bedrijf. Die praktijk zou in de Verenigde Staten al goed ingeburgerd zijn. Volgens berichtgeving in De Morgen en Het Nieuwsblad (zie bronnen onderaan) zou de praktijk inmiddels overgewaaid zijn naar België en Nederland. Zo zou Sam Kerhofs (@samkerhofs) met zijn bedrijf SporthouseGroup enkele bekende voetballers als Dries Mertens, Steven Defour, Nacer Chadli, Thibaut Courtois en Vadis Odjidja bijstaan op Twitter en/of Facebook. In Nederland is sprake van Sterrenmedia, (@sterrenmedia) een bedrijf van John Schaap (@johnschaap), dat diensten voor artiesten en management aanbiedt. Ook Kerkhofs zou dergelijk initiatief voor Vlaanderen overwegen, onder de naam van Starhouse. Het is een pril begin, want die sites zijn (nog) niet uitgebouwd. De vraag is ook of beroemdheden in Vlaanderen en Nederland hier echt zitten op te wachten.

een andere tussenschakel: het communicatieteam

Een andere mogelijkheid is de persoonlijke account te laten beheren door een communicatieteam. Deze praktijk zou toegepast worden door de Amerikaanse president Barack Obama. Hij zou af en toe zelf tweeten. Die berichtjes worden dan afgesloten met ob, zodat de volgers ook weten dat hij zelf het berichtje heeft gestuurd. De andere berichten zijn verstuurd door zijn communicatiedienst.

duidelijkheid

Als we mensen volgen op Twitter dan gaan we ervan uit dat de berichten die gestuurd worden wel degelijk door de persoon zelf gemaakt zijn. Als dit niet het geval is, zou in de bio moeten aangegeven worden wie de tweets stuurt, zodat dit duidelijk is voor de followers. Worden zoals in het geval van Barack Obama zowel door de beroemdheid zelf als door het communicatieteam tweets verstuurd, dan kan dit best met een teken of afkorting aangegeven worden.



Bronnen:

Pieter Dumon, Twitteren in opdracht van vips, De Morgen, 20 april 2012, - Media.com, p. 4 - 5.

Koen Baumers, Beroep: twitteren in naam van voetballers, Het Nieuwsblad, 21 april 2012

Okunowo, Strootman, Mertens en Chadli nemen jullie gigantisch in de maling. Hartverscheurend Eerlijk, 22 april 2012.

Evers Staat Op: Welke sterren twitteren zelf? 

RTV Utrecht: Utrechtse dj twittert voor beroemdheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!