dinsdag 21 juni 2011

Jo Caudron - The future of media

Recent Jo Caudron van Dearmedia  aan het werk gezien op het Belga Corporate Services Congres op 7 juni 2011 in Antwerpen. Jo hield er een presentatie onder de noemer 'Hoe sociale media integreren in uw corporate communicatie'?
Ik vond de demo niet direct terug op Slideshare en verwijs daarom naar zijn demo van 20 juni 2011 over 'The future of media' die volgens het zelfde stramien is opgebouwd. Hier het verhaal van Jo.
Media zijn dramatisch aan het veranderen. Die evolutie is niet nieuw, maar de veranderingen culmineren vandaag. Er treedt irritatie op bij klanten (lezers, kijkers, gebruikers van media). Vooral reclame moet het ontgelden. De klassieke media zoals kranten en tijdschriften zijn er nog niet in geslaagd hun printformat succesvol om te zetten naar digitale versies; uitgevers houden geen geld over aan hun digitale experimenten.
Het werkt ook niet om een aantrekkelijk magazine proberen over te zetten op een site. Het is een andere gebruikerservaring. Er is ook 'contentfragmentatie'.
Het sociale aspect in media is niet nieuw. Klassieke media kenden al de ingezonden lezersbrief, het opiniestuk in de krant, de boze telefoon naar de klantendienst. Maar de bedrijven hebben niet langer de 'mediapower'. Vandaag vertellen mensen aan mekaar over wat interessant is voor hen, wat ze van merken of bedrijven vinden. En dit gaat supersnel en zeer breed via sociale netwerken. Klassieke media zijn absoluut noodzakelijk en blijven belangrijk. Nieuw is dat bedrijven zich moeten engageren op sociale media. Bedrijven zijn niet langer 'in control'. Klanten vertellen hun verhaal en werken mee aan de reputatie en het imago van het merk.


evolutie van web 1.0 over web 2.0 naar web 3.0



Web 1.0 is het 'klassieke' internet, de webpagina' s met vrij statische informatie, websites, webbrowsers, de eerste interactieve diensten ... Web 2.0 wordt gekenmerkt door sociale componenten, gebruikers die informatie delen, interactie met anderen, ...Web 3.0 wordt gekenmerkt door 'Rich Content', "slimme inhoud", "tagging", het semantische web.



Bedrijven en organisaties hebben een nieuwe strategie nodig

PR staat voor Public Relations maar kwam in het verleden vooral neer op "Press Relations": persconferenties organiseren, persberichten versturen, relaties met journalisten onderhouden en waken over positieve berichtgeving in de pers. Vandaag is PR meer dan ooit Public Relations = praten met het publiek. Bedrijven hebben een nieuwe strategie nodig: waarom engageren we ons op social media? Wie willen we bereiken via social media? Gaan we enkel monitoren en luisteren of gaan we ons ook engageren? Er is nood aan:
  • nieuwe structuren - Wie is de eigenaar van sociale media? Er zijn veel medewerkers/klanten die communiceren over je bedrijf en je merk - Hoe ga je daar mee om?
  • nieuwe tools
  • nieuwe concepten - bijvoorbeeld "embed", linken, sharing, "liking"
  • nieuwe rollen - content marketing; elk bedrijf heeft nood aan zijn eigen "rockstar" - wie neemt de rol van begeesterende, charismatische communicator op?
  • nieuwe doelgroepen
  • nieuwe kanalen
Bedrijven moeten een 'social media plan' opmaken, een beleid ontwikkelen, medewerkers vrijstellen om de rol van ambassadeur voor het bedrijf op te nemen en echte community managers of conversation managers te worden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!