maandag 30 mei 2011

Mijn merk, mijn vriend - masterproef Jan De Wulf

Met zijn scriptie "De invloed van motivaties op het toevoegen van merken als vriend" door Vlaamse jongeren tussen 12 en 25 jaar op Netlog behaalde Jan De Wulf in 2010 zijn masterproef handelswetenschappen aan de Hogeschool Gent.

Voor zijn onderzoek kwam hij in contact met Leen Segers van Netlog en werden hem twee onderzoeksvragen gesteld: Waarom slaat Netlog als sociale netwerksite niet aan op de Waalse markt? Op welke manier kan Netlog haar brandpages beter afstemmen op de behoeften van de leden? Hij heeft deze twee vragen aangegrepen om onderzoek te doen naar het gedrag van sociale netwerkleden ten aanzien van brandpages.

brandpages op sociale netwerksites

Brandpages op sociale netwerksites kennen een groeiend succes. Volgens De Wulf zijn marketeers enthousiast over op maat gemaakte profielen omdat zij 'minisites' kunnen creëren waarop leden van de community video' s, foto' s en andere content kunnen opladen. "Omdat gebruikers via vriendschapsverzoeken de ambassadeurs van de merken worden, werd bij de lancering van brandpages door Netlog in 2008 voorspeld dat brandpages op sociale netwerken een explosieve groei zouden doormaken," zegt De Wulf. Volgens hem werd die groei in 2010 bevestigd.

algemene conclusie van de studie

Vlaamse jongeren tussen 12 en 25 jaar voegen vooral merken als vriend toe vanuit de motivatie "tevredenheid" (tevreden met de producten of diensten van het merk), "amusement" (het is fun en entertainment), "verveling" (ik had niets beters te doen) en vanuit de motivatie "profilering" (het merk toont wie ik ben).
Ze doen dit vooral niet vanuit de motivatie "samenhorigheid", "nieuwe ideeën" (merken toevoegen als vriend om het merk nieuwe ideeën te kunnen toezenden) en "economische voordelen" (merken toevoegen om nadien prijskortingen, coupons of tickets te krijgen).

Jan De Wulf geeft in zijn conclusie ook nog de nodige aanbevelingen naar het management mee, plaats de nodige kanttekeningen  bij de resultaten en de conclusies van zijn onderzoek en doet aanbevelingen voor verder onderzoek.

Lees de synopsis van de scriptie van Jan De Wulf in de Vlaamse Scriptiebank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!