woensdag 4 mei 2011

Doen bloggers iets met een persbericht?

Doen bloggers iets met een persbericht? Ik stelde me die vraag na het lezen van een artikel '6 alternatives to sending a press release' op PR Daily.

Een blogger wil vooral zelf schrijven

Als blogger krijg je ideeën en wil je over een bepaald thema of gebeurtenis je mening kwijt. Je geeft je zienswijze of je vertelt je verhaal vanuit je standpunt of ervaring.  Een PR-bureau leverde me een persbericht aan met de suggestie hierover een artikel te schrijven. Het persbericht zag er prima uit, maar het onderwerp sprak me totaal niet aan. Ik heb er dan ook niets over geschreven.
Vandaag werken veel journalisten als free lancer, zijn aanwezig op Twiter, hebben vaak ook een blog. Hoe benader je die journalisten? Ik vrees dat het  niet volstaat die journalisten enkel je persbericht te sturen. Je zal als PR-verantwoordelijke of woordvoerder een persoonlijke connectie met elke journalist moeten opbouwen en met hem of haar in dialoog gaan via die kanalen en platformen die zij gebruikt. Eens te meer investeren in een eerlijk, open en duurzaam contact.

Een klassiek persbericht versturen, werkt dat nog?

Als communicatieverantwoordelijke heb ik vaak zelf persberichten verstuurd; ik ben de tel kwijt geraakt. Je perst je boodschap in een format (met bedrijfslogo en contactgegevens!), je maakt een e-mail en stuurt het persbericht  als bijlage met een druk op de knop naar je distributielijst van journalisten. Persbericht verstuurd, opdracht volbracht. Je hebt heel veel zorg gestopt in de creatie van je distributielijst en je werkt ze ook regelmatig bij.  Je stelt vast dat een aantal media (vooral vakpers) een vermelding maken of (een deel van) de boodschap overnemen, maar het is niet langer een succesverhaal.

De sluiswachter bij Belga

Ik heb ooit een training voor persverantwoordelijken gevolgd bij het nieuwsagentschap Belga. Het meest interessante gedeelte van de dag was de rondleiding ' s avonds in de redactielokalen en een toelichting door hoofdredacteur Stéphane Godfroid. Hij vertelde over zijn functie bij Belga en hoe hij feitelijk als sluiswachter fungeerde door dagelijks tussen 300 à 500 e-mailberichten te beoordelen en te beslissen om het bericht naar een redacteur te sturen of niet. Verhelderend hoe hij omging met de door ijverige persverantwoordelijken aangeleverde persberichten:
  • de onderwerpregel van het e-mailbericht bepaalt of het bericht wordt geopend om te screenen; indien niet relevant: delete
  • een bijlage (persbericht, foto, ...) wordt door de hoofdredacteur zelden of nooit geopend
  • in een e-mailbericht dat wordt geopend wordt vooral de eerste paragraaf gelezen: je boodschap, de essentie moet daar staan; op basis van die info wordt bepaald of een bericht nieuwswaarde heeft
  • vermijd alle balast (logo' s, afbeeldingen, grafische opmaak) in je bericht: tekst en alleen tekst.
  • uitgebreide productbeschrijvingen van "fantastische" nieuwe producten: delete!
Het persbericht van de toekomst?

Belga spreekt over de online press release als het persbericht van de toekomst:
"De Online Press Release (OPR) is een persbericht dat het best vergeleken kan worden met een webpagina waar, naast het eigenlijke tekstbericht, ook andere gerelateerde informatie netjes gebundeld wordt: foto’s, video’s, logo’s, audiofragmenten, cijfers, grafieken, links, social ‘share’-buttons,... Op die manier vinden zowel journalisten als klanten alle nuttige info over uw nieuws in één oogopslag terug."


Die dienstverlening kan een oplossing bieden aan PR-verantwoordelijken, maar het zal onvoldoende zijn. PR-mensen zullen hard moeten werken om naast dit klassieke platform in interactie te gaan met onafhankelijke journalisten en commentatoren op sociale media.

Jeff Jarvis - Center for Entrepreneurial Journalism

Jeff Jarvis - What would Google do? - ondersteunt via de universiteit van New York een Center for Entrepreneurial Journalism. De belangrijkste doelstellingen zijn:
  • een opleiding aanbieden aan studenten om zich te ontwikkelen tot zelfstandige journalisten die zich richten op "lokaal" nieuws
  • onderzoek naar businessmodellen voor zelfstandig werkende journalisten
  • mee helpen om nieuwe "nieuwsbedrijven" op te richten

Ik vraag me af of dergelijke initiatieven in Europa - en meer specifiek in België of Nederland - worden genomen en leefbaar zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!