dinsdag 19 april 2011

persoonlijk reputatiemanagement - personal branding

Bedrijven waken over hun "brand", hun merk. Ze stellen "brand managers" aan om een sterk merk te bouwen en de reputatie van het merk hoog te houden. Maar niet enkel bedrijven moeten werken aan een sterk merk. Met het wijd verspreide gebruik van internet en sociale media moeten ook mensen bedacht zijn op hun (online) reputatie. Werknemers gaan op zoek naar een creatieve, uitdagende job. Daarbij nemen ze steeds meer het heft in eigen handen. Ze werken aan hun reputatie en maken van zich zelf een sterk merk. Sociale media bieden daarbij opportuniteiten en kansen. Hoe ga je te werk om zelf een sterk merk te worden?

Persoonlijk reputatiemanagement

Duidelijk communiceren waar je voor staat, wie je bent is essentieel. Professioneel overkomen is een must, maar belangrijker nog is het uitbouwen van een netwerk, het onderhouden van duurzame relaties met leveranciers, klanten, studiegenoten, experten in je vakgebied, leidinggevenden en collega' s:
  • Stel je open voor anderen en luister, observeer.
  • Wees vooral jezelf: weet wie je bent en wat je kan.
  • Wees authentiek en geloofwaardig.
  • Engageer je in waardevol werk.
  • Leer goed samenwerken met anderen.
  • Vraag advies aan anderen en doe er je voordeel mee.
  • Wees zelf ook een mentor voor anderen.
  • Deel je expertise over thema' s waar je zelf sterk in bent.
  • Maak deel uit van de juiste netwerken om je loopbaan te ondersteunen.
  • Ken je zelf, manage je zelf: je moet het vooral zelf doen!
  • Zoek uit wat je boeit!
Inzet van sociale media voor je personal branding

Bij persoonlijk reputatiemangement denkt iedereen spontaan aan Facebook en LinkedIn. Facebook is in de eerste plaats een sociaal medium. Je kan het gebruiken om in contact te blijven met vrienden. Ga wel bedachtzaam met het medium om. Wat publiceer je wel en wat niet? Als je twijfelt doe dan de "voorpaginatest". Stel dat deze informatie, die foto of uitspraak, dat bericht morgen op de eerste pagina van een landelijk dagblad staat, welke reacties mag je dan verwachten en vooral: wat zal dat betekenen voor je reputatie (bij je werkgever, klanten en collega' s, je familie, je vrienden). Informatie is snel geplaatst, maar de distributie ervan via internet en de mogelijke (negatieve) impact wordt vaak onderschat.

Wie professioneel actief is moet een LinkedInprofiel hebben. Via LinkedIn kan je snel een professioneel netwerk uitbouwen met de juiste experten en nuttige contacten. Op LinkedIn zijn veel expertengroepen in je eigen vakgebied actief. Via die groepen worden discussies gevoerd en kennis en informatie uitgewisseld.

Onderschat de impact van een twitteraccount en een personal blog niet. Ik beschouw ze samen omdat beide media mekaar ondersteunen en versterken. Twitter heet niet voor niets een "micro blogging system": zeg het in 140 karakters. De sterkte van Twitter is natuurlijk dat je mensen in je netwerk via een kort bericht met een link naar interessante artikels, sites, video' s, foto' s en netwerksites kan sturen. Twitter en een blog dwingen je ook na te denken waarover je het wil hebben, welke je thema' s en interesses zijn, wat je expertise is, waarover je wil communiceren. Automatisch kom je met gelijkgestemden in contact en kan de dialoog starten! Maar beperk je niet uitsluitend tor gelijkgestemde zielen. Mensen uit andere vakgebieden of mensen die net dat tikkeltje anders zijn kunnen vaak aanzet zijn tot boeiende nieuwe contacten en ervaringen.

Vind je het ook belangrijk om aan je online reputatie te werken? Of geloof je niet in de theorie van personal branding?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!