maandag 18 april 2011

Personal branding: wanneer start jij met je online reputatie?

Als je niet op internet actief bent besta je niet

Ben je actief op inernet en ga je in dialoog met mensen? Merk je dan ook de dualiteit die ontstaat tussen mensen met een duidelijk profiel op internet en een online reputatie en anderen die hier het belang niet van inzien? Was het Jeff Jarvis die zei: "If you' re not on the internet today, you don' t exist". Hij had het vooral over bedrijven die hun business model moeten herzien, maar de uitspraak gaat steeds vaker op voor personen. HR-veantwoordelijken en headhunters screenen kandidaten op internet. Er bestaan bedrijven die je online reputatie kunnen bijschaven als je in het verleden ongelukkige uitspraken hebt gedaan of foto' s van je werden gepubliceerd in situaties waaraan je liever niet herinnerd wordt. Het is natuurlijk beter om geduldig en doelmatig een consistent profiel op internet op te bouwen en je online reputatie zelf te bewaken.

Sociale media bieden kansen

De huidige technologie en 'gratis' sociale media bieden kansen aan iedereen om zich te profileren op internet. Het heeft echter weinig zin om lukraak enkele losstaande initiatieven te nemen zoals een Facebookpagina of een LinkedIn profiel maken. Het volstaat niet ondoordacht een profiel te maken en dit nadien niet meer bij te werken. Uiteraard moet je ontdekken welke sociale media je wilt gebruiken en hoe je die media geïntegreerd kunt inzetten om je persoonlijke merk op te bouwen. 'Conversation Manager' Steven Van Belleghem pleit in "Personal branding through conversations" voor het uitwerken van een 'personal brand' op een gestructureerde wijze.

De visie van the Conversation Manager

1. Bepaal een helder profiel
Belangrijker dan wat jij wil zeggen aan een "doelgroep" is definiëren wat een groep over jou aan anderen zou moeten vertellen. Hoe wil je dat anderen jou zien? Wat zouden mensen in dialoog met anderen over jou moeten vertellen? Breng steeds dezelfde, eenvoudige boodschap, kort en krachtig.

2. Kies je kanalen

3. Probeer de juiste mensen over jou te laten praten (experten en 'opinion leaders')

4. Observeer - faciliteer - participeer

5. Denk op lange termijn
Discipline! Blijf werken, schrijven, zenden en deelnemen aan de conversatie.

Michael Cohn - CompuKol Communications

Michael Cohn geeft in zijn artikel 'Building and Boosting your online reputation' waardevolle, praktische tips om aan je online reputatie te werken:
  • Richt je inspanningen op de sector en de discussies waarin je zelf expert bent.
  • Luister, observeer, volg de discussies in je vakgebied die er toe doen.
  • Wees transparant, eerlijk, betrouwbaar.
  • Gebruik mensentaal, communiceer niet in vakjargon.
  • Werk aan inhoud die een meerwaarde voor anderen betekent.
  • Besteed de nodige aandacht aan interactie met anderen.
  • Deel de inhoud en de ideeën van anderen.
  • Laat los wat je gepubliceerd hebt; tracht niet krampachtig de controle over de inhoud te behouden.
  • Engageer je op meerdere platformen.
Communicatiestudenten geven het goede voorbeeld!

Van studenten communicatie of marketing mag je verwachten dat ze leren omgaan met sociale media. Ik volg enkele studenten die werk maken van een sterke online reputatie en zich proactief voorbereiden op een creatieve, leuke job.

Madelon Koojimans is een Nederlandse studente communicatie. Op haar blog kondigt ze aan dit jaar af te studeren en dat ze op zoek is naar een interessante baan. Ze is aan het solliciteren. Madelon heeft een twitteraccount @mkooijmans, een facebookpagina en een LinkedInprofiel.

De blog Simon' s findings van Simon Wardenier ontdekte ik via zijn twitteraccount @simonwardenier. Hij studeert communicatiemanagement, is een fervent fotograaf en houdt van vinylplaten. Op zijn blog moet je zeker de video van de Schot Danny "Taggart" MacAskill bekijken, die halsbrekende toeren uithaalt met zijn fiets.

Sara Jane Deputter werd recent in het Radio 1-programa Peeters en Pichal verkozen tot hipste ambtenaar van het land. Sara Jane is accountmanager Communicatie bij de FOD Economie. Daarnaast werkt ze aan haar thesis om haar master communicatiewetenschappen te behalen. Sara Jane is actief op Foursquare, Facebook, Twitter en werkt aan een eigen blog.

Professionals doen het ook!

Er zijn duizenden blogs. Welke pik je er uit? Afhankelijk van je interesses vind je zeker blogs die inspireren.

De blog van J_La and the world of today met de hippe rubriek "Zoek de fout" is één van mijn favorieten. Het is me een raadsel waar J-La steeds die voorbeelden haalt; duidelijk een breed netwerk van tipgevers.
@J_LA is een blogger met passie voor e-marketing, social media, web content management, copywriting & usability. Ze werkt als copywriter en community manager bij The Insiders.

Een andere favorite blog is die van Niel Van Meeuwen. Niel heeft een grote interesse in leer- en veranderprocessen en gaat graag aan de slag met innovatieve werk- en leervormen, liefst als creatief ontwerper.

Puike voorbeelden die strekken tot navolging!

Hoe is het met jouw personal branding en online reputatie gesteld? Begin vandaag nog!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!