vrijdag 15 oktober 2010

verschillende soorten gratis in commerciële zin - Free - Chris Anderson

Chris Anderson legt in zijn boek "Free" de verschillende betekenissen uit van het begrip gratis. Die verschillende betekenissen corresponderen volgens hem met evenveel bedrijfsmodellen.

1) Soms is gratis niet echt gratis

  • 'Koop er een en u krijgt er een gratis' betekent gewoon dat je 50 procent korting krijgt als je er twee koopt.
  • 'Gratis verrassing in de doos' betekent dat de kosten van het geschenk in de totale kostprijs van het product zijn verwerkt.
  • 'Geen verzendkosten' betekent meestal dat de verzendkosten al verrekend zijn in de verkoopprijs.

2) Natuurlijk is gratis wel degelijk gratis, maar dat is niet echt een nieuw economisch model.

  • Een 'gratis proefmonster' is eenvoudige marketing met de bedoeling om een product op de markt te brengen en tegelijk een kleine morele verplichting te scheppen bij de consument om het voorwerp later voor de volledige prijs te kopen.
  • 'Gratis uitproberen' mag dan niets kosten, dat geldt maar voor een beperkte tijd; soms is het lastig om later de betalende versie af te wijzen.
  • 'Gratis lucht' bij een tankstation is in economische termen een "complementair goed": een gratis product (zelf je banden oppompen) om de belangstelling voor een betaald product te wekken (al het overige, van een pakje kauwgom of een tijdschrift tot de benzine zelf natuurlijk).

3) vrije inhoud die door advertenties wordt betaald

Dit is een bedrijfsmodel van meer dan een eeuw oud: een derde partij (de adverteerder) betaalt voor een tweede partij (de consument) zodat deze de inhoud gratis kan krijgen. Dit is de wereld van reclame in de media, van gratis radio- en tv-uitzendingen tot het meeste wat je op het web vindt.

4) gratis is soms echt gratis en vertegenwoordigt dan een nieuw economisch model

Meestal is deze vorm van gratis online te vinden, waar de digitale economie, die vrijwel geen marginale kosten kent, heer en meester is.
  • Flickr, een dienst voor uitwisseling van foto' s, is voor de meeste gebruikers gratis; het bedrijf maakt zelfs geen gebruik van advertenties.
  • Google: het meeste van Google is gratis; gmail, books, docs, ...
  • Wikipedia en blogs zijn gebaseerd op de "gift economy", gebaseerd op niet-monetaire prikkels als reputatie, aandacht, expressie ...
Alle vier de vormen van gratis komen neer op variaties van hetzelfde: het schuiven met geld, van product naar product, van persoon naar persoon, tussen nu en later, of naar niet-monetaire markten en weer terug. Economen noemen dit kruissubsidies.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!