vrijdag 15 oktober 2010

kruissubsidies - Free - Chris Anderson

In een eerder blogbericht verwees ik naar het boek "Free" van Chris Anderson en had ik het over de verschillende vormen van gratis die Anderson onderscheidt.

In dit bericht gaan we dieper in op een bijzondere vorm van "gratis": kruissubsidies.

Op de een of andere manier moet overal voor worden betaald, is het niet rechtstreeks door jezelf dan wel door iemand anders die belang heeft bij het product in kwestie.

Soms betalen mensen indirect voor producten.

De gratis krant 's morgens in de trein wordt gefinancierd door advertenties, die deel uitmaken van het marketingbudget van de adverteerders. Dat budget is opgenomen in de winstmarge, waarvoor jij en andere mensen betalen in de vorm van duurdere goederen.
Je betaalt ook met een beetje van je tijd en - omdat je wordt gezien terwijl je de krant leest - met je reputatie.

De gratis parkeerplaats bij de supermarkt zit verrekend in de prijs van de producten en de gratis proefmonsters worden "gesubsidieerd" door degenen die betalen voor de betalende versies.


In de gift economy zijn de kruissubsidies subtieler.

Blogs zijn gratis en bevatten gewoonlijk geen advertenties, maar dat betekent niet dat er iedere keer dat je de blog bezoekt geen waarde wordt uitgewisseld. In ruil voor gratis inhoud verbeter je de reputatie van een blogster wanneer je die aandacht schenkt, of je dat nu doet met een bezoek of via een link. Ze kan haar reputatie gebruiken om een betere baan te vinden, haar netwerk uit te breiden of meer lezers aan te trekken.

Kruissubsidies werken op verschillende manieren.

1) betaalde producten die gratis producten subsidiëren.

Een product wordt helemaal weggegeven: een 'gratis cadeau in het pak' of gewoon een gratis proefmonster.

2) later betalen, nu subsidiëren

Een klassiek voorbeeld van een subsidie in de tijd is de gratis mobiele telefoon bij een tweejarig abonnement. In dit geval subsidieert je toekomstige zelf je huidige zelf. Zo' n bedrijf hoopt erop dat je niet stilstaat bij de kosten die je elk jaar voor de telefoondienst moet betalen, maar dat je onder de indruk bent van de gratis telefoon die je vandaag krijgt.

3) betalende mensen subsidiëren mensen die hetzelfde gratis krijgen.

Marktsegmentering in groepen op basis van hun bereidheid of vermogen tot betalen. Met het concept gratis wordt dit tot in het extreme doorgevoerd en uitgebreid naar een hele klasse van consumenten die het product of de dienst gratis krijgt. Dit gebeurt in de hoop dat de consumenten die iets krijgen betalende consumenten aantrekken of meenemen, of dat een deel van de consumenten die niet betalen, betalende klanten worden.

Voorbeelden:
Mannen betalen voor toegang tot de disco, vrouwen mogen gratis binnen.
Kinderen onder tien jaar gratis toegang, op voorwaarde dat ze vergezeld zijn van een (betalende) volwassene.

In de wereld van kruissubsidies vallen gratis-modellen grofweg onder vier hoofdcategorieën:
1) directe kruissubsidies
2) de drie partijenmarkt
3) Freemium
4) non-monetaire markten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!