dinsdag 12 oktober 2010

Hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert - Free Chris Anderson

Free - Chris Anderson

In deze post geef ik een intro op het boek 'Free' van Chris Anderson, hoofdredacteur van het tijdschrift Wired en auteur van een ander baanbrekend werk, The Long Tail.

vier modellen van gratis

In volgende posts behandel ik afzonderlijk de vier modellen van gratis:
  1. gratis 1: directe kruissubsidies
  2. gratis 2: de drie partijenmarkt
  3. gratis 3: freemium
  4. gratis 4: non-monetaire markten
de paradox van gratis = de centrale vraag van "Free"

Je kan met Blogger van Google een gratis blog maken, g-mail gebruiken of google docs. Daar hoef je niet voor te betalen. Nochtans is Google een winstgevend bedrijf. Je kan foto' s opladen en delen met je vrienden; je kan "gratis" naar muziek luisteren of video' s bekijken op YouTube. Je kan gratis twitteren.
Mensen en bedrijven verdienen geld zonder anderen iets te laten betalen. Is gratis dan echt gratis, zitten er m.a.w. geen addertjes onder het gras?

gratis van de 20° eeuw is niet hetzelfde als gratis in de 21° eeuw

Gratis is niet nieuw, het verandert wel. Dat gebeurt op zulke manieren dat we gedwongen zijn om bepaalde basistheorieën over menselijk gedrag en economische prikkels te herzien.
Wie begrijpt hoe het nieuwe gratis werkt, zal de markt van morgen beheersen en de markt van vandaag ontwrichten. "Free" handelt over die ondernemers en wat ze ons leren. Het gaat over verleden en toekomst van een radicale prijs.

In de 20° eeuw werd een zeer effectieve marketingtruc uitgevonden en toegepast: het ene product weggeven om vraag naar een ander product te creëren.

Het gratis van de 21° eeuw is een totaal nieuw economisch model. Die nieuwe vorm van gratis is gebaseerd op de economie van bits, niet van atomen. Het digitale tijdperk heeft een unieke eigenschap: iets wat eenmaal software wordt, wordt onvermijdelijk gratis, in ieder geval wat de kosten betreft en vaak ook de prijs. Gratis in de bitseconomie kan écht gratis zijn; geld komt in het verhaal vaak helemaal niet voor.

nieuwe bedrijfsmodellen

De interessantste hedendaagse bedrijfsmodellen beschrijven manieren om geld te verdienen rond gratis. Vroeg of laat zullen alle bedrijven moeten uitvinden hoe ze gebruik kunnen maken van gratis of daarmee kunnen concurreren.

In welke economie is jouw bedrijf actief: die van de atomen of die van de bits? Ondervind je al concurrentie? Ooit gedacht dat een papieren encyclopedie zou ophouden te bestaan en vervangen worden door een gigantische, vrij doorzoekbare, steeds actueel gehouden, gratis online versie, wikipedia?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!