zondag 31 oktober 2010

gratis 4: non-monetaire markten - Free - Chris Anderson

Wat is gratis: alles wat mensen willen weggeven zonder dat ze een betaling verwachten

Gratis voor wie: iedereen




Volgens Chris Anderson (Free) kan deze vorm van 'gratis' allerlei vormen aannemen: "gift-economie", uitwisseling door arbeid, piraterij

de gift-economie

Geld is niet altijd de enige motivator. Dat zien we bijvoorbeeld in het geval van de twaalf miljoen gratis artikelen op Wikipedia tot de twee miljoen gratis tweedehands goederen die via Freecycle worden aangeboden. Altruïsme heeft altijd bestaan, maar op het web heeft het een podium waar acties van individuen soms wereldwijd invloed hebben. In zekere zin heeft de gratis verspreiding van sharing een bedrijfstak gemaakt. "Vanuit het perspectief van de monetaire economie ziet het er allemaal gratis uit - en kan daardoor op oneerlijke concurrentie lijken - maar dat zegt meer over de kortzichtige manieren waarop financiële waarde wordt gemeten dan over de waarde die delen oplevert.", zegt Anderson.

De prikkels om dingen te delen kunnen variëren van reputatie en aandacht tot minder gemakkelijk te meten factoren als expressie, plezier, voldoening en soms gewoon eigenbelang (als je gratis oude meubels wegschenkt aan de kringloopwinkel komen ze die halen en bespaar je je een rit naar het containerpark).
Soms geven mensen onbewust of passief. Je geeft Google informatie als je een openbare website hebt, of dat nu je bedoeling is of niet; of je recycleert papier of blikjes en verpakkingen (= je geeft ze gratis weg) die via gescheiden afvalophaling toch nog een waarde hebben en hergebruikt worden.

uitwisseling van arbeid

Iedere keer dat je iets opzoekt op Google, help je het bedrijf de algoritmes te verbeteren zodat het meer advereerders aantrekt. Iedere keer dat je een gratis dienst gebruikt, schep je iets van waarde, of het nu gaat om verbetering van de dienst zelf of het creëren van informatie die ergens anders van pas kan komen. Onbewust ruil je je arbeid in voor iets gratis.

piraterij

Het beste voorbeeld hiervan is onlinemuziek. Tussen digitale reproductie en de verspreiding onder vrienden hebben de werkelijke distributiekosten van muziek echt het laagste punt bereikt. Dit is een voorbeeld van hoe een product gratis kan worden uit pure economische noodzaak, ongeacht het bedrijfsmodel. Deze economische kracht werkt zo sterk dat wetten, copyrightbescherming, inwerken op het geweten van consumenten en iedere barrière tegen piraterij die platenmaatschappijen kunnen verzinnen, hebben gefaald.
Sommige artiesten geven hun muziek op internet weg als promotie voor hun concerten, merchandise, licenties en andere zaken waarvoor dan wel betaald wordt. Maar andere muzikanten hebben gewoon geaccepteerd dat ze zelf geen geld verdienen met hun muziek. Ze maken muziek om andere redenen, voor hun plezier of om zich creatief te uiten. En dat gold natuurlijk altijd al voor de meeste musici.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!