vrijdag 15 oktober 2010

gratis 1: directe kruissubsidies (Free - Chris Anderson)

In een eerder bericht gaf ik aan wat Chris Anderson verstaat onder kruissubsidies. Hier volgt zijn definitie van gratis 1: directe kruissubsidies.

Wat is gratis: elk product dat met zich meebrengt dat je voor iets anders betaalt.

Gratis voor wie: iedereen die bereid is om uiteindelijk op een of andere manier te betalen.


Wanneer een warenhuis één DVD te koop aanbiedt en er een weggeeft, is dat een prijsstunt. Het warenhuis biedt de DVD onder de kostprijs aan om je naar de winkel te lokken, in de hoop dat je een wasmachine koopt of een winkelmandje vollaadt met winstgevende andere producten.

De leverancier van je mobiele telefoon maakt misschien geen winst op je maandelijkse belminuten, maar de voicemailservice is pure winst voor hem.

Bedrijven kijken naar een portfolio aan producten en hangen aan sommige een prijskaartje van nul (of bijna nul) om andere, bijzonder winstgevende producten aantrekkelijker te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!