zaterdag 23 oktober 2010

eerste open koffie van openoverheidnu Jan Seurinck

Op 26 oktober 2010 organiseerde openoverheidnu, een socialemediaproject van de Vlaamse overheid, een eerste bijeenkomst voor ambtenaren die begaan zijn met sociale media onder de noemer open koffie.

Het initiatief is gestoeld op het goede voorbeeld van ambtenaar 2.0 in Nederland.

Voor deze eerste open koffie werd prominent blogger en twitteraar Jan Seurinck gevraagd zijn ervaringen en inzichten over bloggen, Facebook, Twitter, LinkedIn te delen met een groep van communicatieverantwoordelijken van de Vlaamse overheid die starten met sociale media.

De presentatie van Jan kan je bekijken op zijn blog geschreven om te lezen - schrijfsels van een communicatiegeek.

Hierna geef ik enkele rake uitspraken van Jan mee, ideeën om over na te denken.

  • Als je als individu of als organisatie beslist om te starten met sociale media, ga er dan voor!
  • Is je organisatie klaar voor sociale media?
  • Ga niet te snel. Sociale media is een werk van lange adem. Belangrijk is dat lezers terugkeren naar je blog of facebookpagina en dat je organisch groeit en een community opbouwt.
  • Het gaat over conversatie, over dialoog met mensen, over interactie.
  • de 99-regel: 1 schrijver die 9 personen bereikt of beïnvloedt, waarnaar 90 andere mensen luisteren. De kunst bestaat er in die 9 'opinion leaders' te betrekken en te behouden want zij zorgen voor de verdere verspreiding van je verhaal.
  • Focus! Beperk je tot enkele sleutelwoorden/thema' s waarrond je werkt en je profileert. Je kan niet sterk zijn in alle onderwerpen op alle platformen.
  • Laat potentiële lezers zich niet registreren. Elke drempel of tussenstap is er één te veel. Mensen haken snel af.
  • You are out of control. Get over it.
  • Het gaat niet over techniek maar over inhoud. Marshall McLuhan: "The content of a new medium is the old medium". Bega niet de fout de inhoud van je folder of brochure klakkeloos over te nemen in de nieuwe media in andere formats. Zo werkt het niet.
  • Read first, write next. Wat schrijven (vooraanstaande) opiniemakers in de nieuwe media over jouw onderwerp? Eerst veel lezen. Ga ook in interactie op andere fora. Je hoeft niet alles zelf te willen brengen op je eigen site of blog.
  • Het gaat niet om een zo groot mogelijk aantal fans of volgers. Het gaat om het opbouwen van een duurzame relatie met mensen die er toe doen.
  • Start nu! Waar wacht je nog op?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!