zaterdag 9 oktober 2010

Ben jij een community manager? Een nieuw beroep in de communicatiesector

Wat doet een community manager?

Luitseren naar wat mensen over je merk of je bedrijf zeggen, op zoek gaan naar de plaatsen op internet waar mensen over je dienst, je product of je bedrijf spreken: dat is het werk van de community manager.

Internet en sociale media veranderen alles

Mensen gebruiken sociale media om hun ervaringen met elkaar te delen, informatie en tips uit te wisselen, zich te organiseren. Steeds vaker worden sociale media door consumenten gebruikt om hun grieven te uiten over een dienst of product. Als modern bedrijf moet je daar op inspelen. Dit is geen vrijblijvende taak.

Het is bijna een voltijdse taak van een community manager om te luisteren en te detecteren wat er leeft in "communities". Als er kritiek wordt gespuid is het uiteraard belangrijk de kritiek erstig te nemen en binnen het bedrijf te onderzoeken welke oplossingen kunnen geboden worden en hoe de dienstverlening anders kan georganiseerd worden of de kwaliteit van het product verbeteren.

Community management is niet enkel crisiscommunicatie

Het zou verkeerd zijn community management louter als crisiscommunicatie te beschouwen. Crisiscommunicatie vertrekt vanuit een defensieve, reactieve houding. Het loont om een communitybeleid voor je belangrijke communities uit te stippelen en open en transparant met die communities te communiceren. Een nieuwe vorm van public relations, voor zowel goede als slechte tijden.

Ben jij een community manager?

Jonas Eraly is community manager bij Truvo. Truvo heeft met sayso een interactief platform ontwikkeld waarop gebruikers zelf activiteiten kunnen aanbrengen en recenseren.

Een andere bekende "community manager" is Philippe Borremans, officieel chief social media officer bij de Van Marcke Groep.

Ik ben een klassiek geschoolde communicatiemanager en ondervind dagelijks de noodzaak tot verandering, een nieuwe invulling van het beroep. We zitten niet langer aan het communicatiestuur. De mondige burgers hebben zich georganiseerd, de community spreekt. Wat zijn jouw ervaringen? Laat het mij weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!