woensdag 9 juni 2010

Hoe word ik onmisbaar (2) - Seth Godin

De onvervangbare medewerker brengt menselijkheid, verbanden en vaardigheden in de organisatie. Hij is een sleutelfiguur, iemand zonder wie je nauwelijks kunt, de persoon om iets omheen te bouwen.

Spilfiguren
Spilfiguren zijn de essentiële hoekstenen van de toekomstige waardevolle organisaties. De spil zorgt intern voor toegevoegde waarde en creëert daarmee een machtspositie. Spilfiguren voegen waarde toe, omdat ze toevoegen wat anderen niet willen bijdragen:
- Ze schoppen tegen de status-quo aan,
- veranderen gedrag,
- bedenken nieuwe invalshoeken,
- benoemen opmerkelijke conclusies

opvallen
Vandaag is opvallen de enige mogelijkheid om te groeien, door iets te maken dat het waard is om over te praten, door mensen met respect te behandelen en hen de boodschap te laten verkondigen. De enige manier om succesvol te zijn, is om op te vallen, zorgen dat er over je gesproken wordt. De enige manier om te krijgen wat je waard bent is om op te vallen, door niet alleen fysieke arbeid te verrichten, gezien te worden als onmisbaar en verbanden te leggen die mensen en organisaties tot in het diepste van hun ziel raken.

Je moet:
- naar voren komen en buitengewoon zijn
- menselijk zijn
- een bijdrage leveren
- samenwerken
- het risico nemen dat je met je initiatief, innovatie en inzichten iemand tegen de schenen schopt.

Als je de keuze hebt, dan moet je er voor kiezen om onmisbaar te worden. Dit geldt ook voor organisaties. Als organisaties menselijker worden, opvallender, sneller reageren en directer met hun klanten in contact staan, dan worden ze onmisbaar.

De spil kijkt anders naar de wereld. Uitzonderlijke ideeën, productiviteit en generositeit vergroten een markt en maakt hem efficiënter. Hierdoor ontstaan er meer kansen en uiteindelijk meer positieve gevolgen voor iedereen. Hoe meer je geeft, hoe meer de markt teruggeeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!