vrijdag 21 mei 2010

Laat klanten voor jou reclame maken - Flip the Funnel - Joseph Jaffe


In zijn nieuwste boek, Flip the Funnel, stelt marketinggoeroe Joseph Jaffe, dat bedrijven hun communicatiestrategie moeten omgooien.

Het communicatiemodel dat bedrijven hanteren is fout. Ze besteden het overgrote deel van hun reclamebudget aan het bereiken van een zo groot mogelijk publiek, in de hoop daar een paar klanten aan over te houden. Enkel de kruimels die overblijven gaan naar die mensen die al klant zijn. Waarom doen ze het niet andersom?

Besteed het grootste deel van je budget aan de mensen die al klant zijn, zegt Jaffe. Beloon hen voor hun loyauteit, zorg voor een goede klantenservice en ze zullen de beste ambassadeurs voor je merk worden. Die klanten moeten een belangrijk deel van je communicatiestrategie uitmaken. De mond-aan-mondreclame die zij je bezorgen is onbetaalbaar. En je moet je klanten voor die reclamefunctie belonen.

Zo'n beloningssysteem hoeft niet per se financieel te zijn. Geef je trouwe klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn. Het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Gewoon het feit dat je er als bedrijf een facebookpagina op nahoudt, waar klanten hun mening kwijt kunnen, is al een teken dat je bereid bent naar hen te luisteren. Dat op zich is ook al een soort beloning.

Een essentieel onderdeel van de nieuwe communicatiestrategie die Jaffe uittekent is klantenservice. Wil je mensen aan je merk binden, dan moet je hen in de watten leggen. Zorg dat je bereikbaar bent, reageer op hun vragen en los hun problemen op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of opmerkingen bij deze post? Laat een berichtje achter!